Wij gaan van 20-07-12 tot 11-08-12 het naar Zuidwesten van Amerika, waar we de staten Californië, Utah, Nevada en Arizona zullen aandoen. Lees mee over onze plannen, voorbereidingen en belevenissen tijdens de reis. Het verslag van ons Florida vakantie mei 2012 staat ook op dit blog. Vanaf dag 12 zijn de verslagen op een ander blog deel 2 verder te lezen, dit ivm de data limiet.

Iedereen is welkom om mee te lezen. We vinden het erg leuk als je een berichtje voor ons achterlaat.

Harm, Christa, Iris en Thijs

maandag 23 juli 2012

Dag 4 - Hoover Dam

aantal miles gereden : 72
weer                          : afwisselend zonnig en zwaar bewolkt
temp                         : 42 gr

We worden vanochtend wakker, 7.45 uur met uitzicht over Las Vegas. We zitten op de 56ste verdieping en de hele voorpui is van glas, de gordijnen hadden we niet dicht gedaan. Om 9.45 uur zitten we allemaal in de auto op weg naar Boulder City om naar de Hoover Dam te gaan.
Aan het eind van Las Vegas Boulevard staat het bekende welkomsteken, wel vreemd dat je het eigenlijk alleen kan fotograferen als je Vegas uit rijdt.

De Hoover Dam is een betonnen boogdam in de Colorado River ter hoogte van de Black Canyon, op de grens tussen de staten Nevada en Arizona. Als je met de auto het terrein op rijdt kom je  langs secerity, er wordt in de auto gekeken en beoordeeld of je verder mag. Ongeveer 48 km van Las Vegas ligt de Hoover Dam. In het gebied waar we door rijden is nauwelijks vegetatie , maar is een vrij woeste omgeving met unieke rotsformaties.
De hooverdam voorziet het woestijngebied van betrouwbare watervoorziening en goedkope elektriciteit. De dam levert water en elektra aan Nevada, Arizona en Californië. Het stuwmeer trekt veel watersporters en toeristen.
Nadat we de auto in de parkeergarage hebben gezet, lopen we maar de ingang. Nu moeten we zelf zoals op een vliegveld langs de security, tassen inleveren, sieraden af, riemen af, enz. Natuurlijk ben ik aan de beurt voor een extra controle, de medewerker meldt, nadat ik uitgebreid bepiept ben, "you're good!" dat wist ik al, maar zij hadden duidelijk hun twijfels.
We doen de powerplant tour, totaal $ 40,00 welke een half uur duurt. we hebben geluk, want we kunnen direct aansluiten bij de volgende toer. Eerst zien we een filmpje over de totstandkoming van de dam, daarna gaan we met een gids gaan we o.a. naar het turbine gebouw waar 17 waterkrachtgeneratoren staan.
Na de tour lopen we de dam op en neer. Het is erg indrukwekkend, maar ook ontzettend warm. De witte rand die je op de rotsen ziet is ontstaan door een enorm hoge waterstand va de Colorada River in 1983. Hier waren ze absoluut niet blij mee. De overflow heeft 2 maanden zijn werk moeten doen.
We lopen terug naar de garage om met de auto naar de brug te gaan die tegenover de Hoover Dam ligt.

Als we de auto uitstappen komt er een politie auto aan rijden, ze parkeren en rennen de trappen op, wat een behoorlijke prestatie is bij 41 gr. Wij volgen in een normaal tempo. Boven is het nog een aardig stuk over de brug lopen voor we middenop en recht boven de Colorado river staan. Het uitzicht is super, je kijkt uit op de dam met daar achter het enorme stuwmeer. We zijn net wat foto's aan het maken als er een agent aankomt en iedereen sommeert van de brug af te gaan. Er is iemand in de tijd dat wij er waren van de brug af gesprongen, echt heel triest als je daartoe besluit. Gelukkig hebben we het niet gezien. In doodse stilte liep iedereen de brug en de trappen af. iedereen was toch wel behoorlijk onder de indruk. We zijn in de auto gestapt en terug richting Vegas gereden. wel nog wat stops gedaan op uitkijkpunten. Onderweg stoppen we bij een DQ voor 3 blizzards en een dippend cone.  Dat was heerlijk, de eerste ijsjes deze vakantie.....

Bij een Vons halen we een lekker brood, druiven, aardbeien en een lekker kaasje. We nemen alles mee naar het hotel en picknicken op de kamer. Zo heerlijk weer eens een lekker stuk brood te eten, ipv aldoor in een restaurant. Rond 14.30 waren we terug in het hotel. We zijn toch wel een aantal uren van de dag bezig met de Hoover dam geweest. in eerste instantie hadden we gepland dit even op weg naar de Grand Canyon te doen, maar dan waren we echt in tijd nood gekomen. het maken van kilometers maar ook even een foto van een mooi punt maken kost best veel tijd. Onderweg naar huis was de lucht heel donker en zagen we het onweren. Bij het binnenrijden van Vegas hebben we zelfs wat regen. Na onze hotel picknick gaan we naar het zwembad, waar we ons de rest van de middag prima vermaken.
's Avonds lopen we deze keer de andere kant van de strip op. Eerst gaan we maar de Fashion show Mall recht tegenover ons hotel. Daarin bevindt zich de grootste abercrombie die wij ooit gezien hebben. Iris ziet nog een leuke trui, ze kijkt haar vader lief aan, en ja... Ze mag hem kopen. We gaan o.a. Naar Circus circus, Iris en Thijs kijken daar naar de show van een acrobaat. Rond 10 uur zijn we weer in ons hotel. Voor morgen staat er weinig op het programma, beetje zwemmen, zonnen, lezen.

1. Wat een prachtige indrukwekkende dag zeg, jullie hebben het echt te gek !!
    Bedankt voor de prachtige foto's !!

2. Wat een stad he Las Vegas, wij waren de eerste keer volledig onder de indruk van de herrie, de hitte en het het gerinkel van de slot machines. Mooi de Hooverdam, triest dat er een suicide plaatsvond. Geniet verder.

3. Hahah geinig dat welcom bord als je weggaat!! Erg indrukwekkend die Hooverdam, een must see ding toch wel hoor!! Ik vond ook julli hotelkamers echt super uitzien, hoe is de rest van The Wynn.
    Have Funn!!
    Saskia

4. Weer een mooie dag met mooie foto's,en de Hooverdam indrukwekkend.

5. Wat moet dat indrukwekkend zijn geweest bij het wakker worden...
    Mooie foto's ook van de dam en wat een weids uitzicht!

6. Wat een prachtige foto's van de Hooverdam. Gelukkig hebben jullie niet gezien dat er iemand gesprongen is. Dat wil je niet. En wat heerlijk als het zo warm is om even de verkoeling van een ijsje en het zwembad te krijgen. Fijne relaxdag vandaag.

7. Wij hebben de tour in de hooverdam ook gedaan, leuk!

8. Wat heerlijk weer !! Had het er gisteren met Yvonne weer over, dat we nodig weer eens naar Vegas moeten, wij zijn zo gek op die stad. En dan jullie met al deze foto's ;-) !! en lekker even eten meenemen voor op de kamer, ook heel herkenbaar, op een gegeven moment komt dat uit eten gaan je je neus uit. Nou kent Vegas wel heel veel verschillende soorten mogelijkheden om wat te eten, maar toch ;-) ! Heerlijk die ijsjes weer, ik hoorde afgelopen week dat ze spaarkaarten kennen voor Blizzards, na 5 krijg je de volgende gratis ! Jullie gaan ook hard zo, dus .... Trouwens, een XL Blizzard ?? Nog niet eerder gezien, heb ooit 1 keer een Large genomen, dat is echt niet normaal zo groot, doe ik nooit meer ! Heerlijk ook die foto's van het zwembad, genieten daar dus !!!

9. Indrukwekkend die Hoover Dam, mooie foto's ook.
    Morgen een beetje zwemmen, zonnen en lezen, dat is wel vakantie vieren hoor ;-)
    Have Fun!
    Grtz.Yvonne

10. Wij zijn ook een paar keer bij de Hoover dam geweest en volgens mij is het daar altijd snikheet.
    Gaaf is dat heh in je hotelkamer genieten van het uitzicht, wij hebben ooit ook uren in de vensterbank alleen maar zitten kijken.
    Krijg nu ook wel weer heel erg zin in Las Vegas als ik dit allemaal zo lees.